Top 5 pomysłów na muzykę Undertale

900x300_UndertaleTop5

Hej, Undertale to świetna gra, Internet nie kłamie. Najlepiej jednak podejść do niej w ciemno, z dala od recenzji i opinii. W niespełna trzy lata po premierze będzie to trudne, może nawet i niemożliwe do zrealizowania, niemniej warto spróbować.

Katowałem ścieżkę Toby’ego Foxa na długo przed ukończeniem gry, co dało mi inny kontekst. Poważne spoilery to jedno, bardziej chodzi o sposób, w jaki Undertale wykorzystuje oprawę audio, a robi to klasycznie po japońsku. Muzyka rozwija się razem z historią, nadaje ton dialogom, buduje tempo i charakter poszczególnych scen. W oderwaniu od treści zdecydowanie trudniej ją przyjąć, a tym bardziej podzielać zachwyt fanów.

To w połączeniu z emocjonalnym rollercoasterem, jakim jest historia Podopowieści, w pełni uzasadnia niesamowitą popularność twórczości Toby’ego Foxa, także wśród aranżerów. YouTube już dawno spuchł od remiksów każdego gatunku, zdominowany przez EDM i pochodne (Game Chops ma w tym spore zasługi). Usiedliśmy, posłuchaliśmy i wyłowiliśmy z tej zupy co najsmaczniejsze; czasem pojedyncze utwory, czasem całe składanki.

 

5. Toastwaffle i surf rock

Surf rock! Brzmi jak dowcip, dopóki ktoś nie zrobi tego dobrze. Bo wymyślić niedorzeczną kombinację łatwo — to chleb powszedni OCR-u czy GameChops — ale pójść za ciosem i przy okazji napisać muzykę „do słuchania” potrafią nieliczni. Toastwaffle przygotował raptem dwie takie aranżacje, Spear of Justice i Spider Dance. Świetne, pomysłowe kreacje i zarazem wielka szkoda, że nie pociągnął tego dalej. Solidny fundament na niezłą rockową składankę.

 

4. UNDERVEIL THE SEQUEL (różni wykonawcy)

Chiptune, wonky, eurobeat, ale po japońsku — rzadko się zdarza, by artyści z KKW do tego stopnia interesowali się zachodnimi produkcjami, nawet tak mocno osadzonych w ich własnej kulturze gier jak Undertale. To nisza w niszy. Nie polecamy jednak UNDERVEIL THE SEQUEL jako całość, do tej roli mamy lepszą obsadę. Tutaj błyszczą momenty, dziwadła jak MEGALOVANIA (Kankitsu Remix) czy kiss the sexy robot?? ultimate championship 201X!!! Przyjemne odmóżdżenie.

 

3. Undertale Piano Collection 1 i 2
(Augustin Mayuga Gonzales, David Peacock)

Fortepianowe składanki i aranżacje Undertale wypłynęły kilka chwil po premierze gry — przeważnie płaskie, mało finezyjne przekłady jeden do jeden. W opozycji stoją kolekcje Gonzalesa i Peacocka, tematycznie najmocniejsze pozycje w katalogu Materia Collective (szumnie zapowiadany FALLEN: An Undertale Tribute dostaje przy tym zadyszki). Precyzyjne aranżacje z pomysłem i charakterem, choć nadal bliskie w wymowie oryginałom Toby’ego Foxa. Czasem chciałoby się, aby twórcy kompletnie odjechali w improwizację na podobieństwo Benyamin Nuss Plays Uematsu. Temat daleki od wyczerpania, ale Undertale Piano Collections ustanowiły mocny standard.

 

2. Podskazka (Lenich & Kirya)

Z kolejnych pomysłów niedorzecznych — Podskazka to najbardziej zjawiskowa składanka Undertale jaką znamy. Rosyjski duet Lenich & Kirya zrealizował Toby’ego Foxa akustycznie, na akordeon i gitarę. Zachwyca tu wszystko, od lekkości aranżacji, przez pomysły i wyczucie, na realizacji kończąc. Przyjęty format zdaje się stworzony pod lżejsze utwory, ale działa też przy poważniejszych. Wyśmienita robota.

 

1. Determination (RichaadEB, Ace Waters)

Chwalimy Determination kiedy tylko można, bo warto. Nieprzypadkowa otrzymał od nas, mimo srogiej konkurencji, tytuł Najlepszej Składanki 2016. Z perspektywy czasu wciąż działa, szczególnie część pierwsza wg pomysłu i wykonania RichaadEB-a. W ogólnikach to power i melodic metal, ale konwencja nagina się do potrzeb. Mimo to aranżacje pozostają spójne i precyzyjne, świetnie podkręcając najlepsze momenty oryginałów. Dosadna płyta na wysokich obrotach, a w połączeniu z Blue Side i wydanym rok później Purple Side – jedno z lepszych fanowskich wydawnictw w ogóle.

 

Zostaw komentarz

Adres e-mail nie będzie wyświetlany Pola wymagane oznaczone są *

Możesz korzystać z następujących tagów oraz atrybutów HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>