Top 10 motywów polskiej muzyki z gier (do 2007)

Przed wami efekt naszej długiej i ożywionej pracy, pierwszy akt dylogii TOP 10 Motywów Polskiej Muzyki z Gier (trochę wbrew temu, co widnieje na banerze, ale jakby się dobrze zastanowić oba zestawienia różniłyby się co najwyżej kolejnością).  Część I skupia się na okresie od czasów zamierzchłych do roku 2007. Postanowiliśmy, że granicę stanowi Wiedźmin. Wiedźmin zmienił wszystko. Niekoniecznie w samej muzyce, bardziej w mentalności, nastawieniu, gdy okazało się, że Polacy potrafią podbijać grami zagraniczne rynki. Część druga będzie obejmować „postwiedźminowe” TOP 10.

W słowie TOP zawiera się wiele słów – najlepsze, najbardziej pamiętne i najciekawsze. To selekcja uwzględniająca różne cechy (brzmienie, pomysł, melodyjność, jak sprawdzało się w grze) i choć spędziliśmy nad nią sporo czasu nadal stanowi tylko i wyłącznie naszą propozycję. Potraktujcie ją z przymrużeniem oka (można przymrużyć nawet oba), bo choć Gracze Słuchacze uważają się za osłuchanych i w ogóle niesamowitych to pewne jest, że większość zainteresowanych tematem ludzi mogłaby stworzyć własny, równie fajny (no dobra, prawie tak samo fajny) ranking.

Zwykle staramy się korzystać jedynie z oficjalnych trailerów i udostępnionych na platformach sampli czy utworów, tym razem musieliśmy zagłębić się w odmęty YouTube – do niektórych kawałków inaczej dotrzeć nie sposób. Drogi kompozytorze, jesteśmy biedni i bez procesów sądowych, więc jeśli nie chcesz, aby Twoja kompozycja świeciła w oczy piracką szablą – zwróć nam uwagę. Jeśli omyłkowo zapomnieliśmy o czyimś wkładzie w dane dzieło również prosimy o wybaczenie (i wiadomość).

900x600_polskiTop10p1_2007

10. Schizm: Prawdziwe Wyzwanie

Początkowo 10 miejsce zarezerwowaliśmy dla REAH: Zmierz się z Nieznanym, szybko jednak musieliśmy zrezygnować – oprawę muzyczną przygodówki LK Avalon, choć wysokich lotów, stanowią licencjonowane utwory. Na zastępstwo wkroczyła inna produkcja rzeszowian (tym razem Detalion), Schizm: Prawdziwe Wyzwanie. Utrzymaną w podobnych, „mystowych” klimatach jak poprzedniczka produkcję wypełnia ambient Daniela Kleczyńskiego. Mroczny, przytłaczający, ale niepozbawiony polotu. Ścieżka, jak mało która produkcja tamtego okresu, doczekała się nawet wydania płytowego (którego Gracze Słuchacze są szczęśliwymi posiadaczami).

9. Crime Cities

Samplowego brzmienia futurystycznej strzelanki Techlandu nie oszczędził ząb czasu, ale i tak ścieżka Pawła Błaszczaka przez wielu traktowana jest jako żywy i żywotny przykład na wciągającą elektronikę (a i sama gra zyskała kultową otoczkę – jest cholernie trudna). Reprezentantem niespełna godzinnej ścieżki (niedawno wylądowała  na Bandcampie, za co szacunek Graczy Słuchaczy) został Tavaroon Chase, który do wcześniejszego zestawu brzmień dorzucił sporo syntetyczno-symfonicznego spoiwa.

8. Gorky 17

Wściekli fani gorsi niż nieudane efekty tajnych eksperymentów genetycznych. Co by tu powiedzieć o tej ścieżce, żeby ich nie zrazić? Ano +10 do nostalgii, a poza tym brudna jak sowiecki czołg elektronika, miejscami zjadająca własny ogon, ale hipnotyzująca i bardzo klimatyczna. Solidna muzyczna wizja „rodzimej postapokalipsy” według Adama Skorupy na długo przed Vladimirem „MoozE” Frey’em i dark ambientową oprawą S.T.A.L.K.E.R.’a.

7. Gorky Zero: Fabryka Niewolników

Cole Sullivan, nasz polski Snake, ponownie na tropie radzieckich knowań. Pozostając przy  porównaniach do Metal Gear Solid chciałoby się utytułować Adama Skorupę rodzimym Harry-Gregsonem Williamsem, ale jeszcze nie czas. Trudno natomiast odmówić Asowi iście szpiegowskiej elastyczności. Przejście z ambientu na gitarowy action score, bez straty klimatu? Żaden problem.

6. Starmageddon

Zainteresowanie twórczością Marcina Czartyńskiego, znanego też jako Cedyń, jest w ścisłej relacji z popularnością gier, którym towarzyszy. Co za tym idzie jeszcze nie dane było jej zaistnieć samodzielnie na dłużej; ot, codzienność dla tysięcy kompozytorów muzyki z gier. Tutaj jednak jest nad czym ubolewać bo Starmageddon to uczta dla spragnionych dźwięków kosmosu – ambientów, przeważnie stonowanej, a okazjonalnie agresywnej elektroniki. Polski Homeworld znalazł miejsce jedynie na śmietniku historii, ale dla ścieżki jeszcze nie wszystko stracone.

2 komentarzy “Top 10 motywów polskiej muzyki z gier (do 2007)

  1. Metalica skończyła się na Wiedźminie!

  2. Aktualizacja: uzupełniliśmy kilka informacji, m.in. przy Gorky 17 (autorem muzyki jest Adam Skorupa, to trzeba wiedzieć) oraz Painkillerze (wszyscy twórcy – a więc m.in. Cedyń, Adam Skorupa również). Jeśli jeszcze o czymś zapomnieliśmy to nas nabijcie.

Zostaw komentarz

Adres e-mail nie będzie wyświetlany Pola wymagane oznaczone są *

Możesz korzystać z następujących tagów oraz atrybutów HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>