Tetris na Stradivariusie





Game Music / Angèle Dubeau & La Pietà
Kompozytor: Angèle Dubeau
Data wydania: 30-10-2012
Format: CD / Digital

Przesyt rynku symfonicznymi interpretacjami muzyki z gier? Mocne słowa, ale z pewnością jest w czym przebierać. Szczególnie, jeśli poszukiwania zawęzić do tych najulubieńszych marek i motywów. Tutaj poprzeczka stoi wysoko – niełatwo wyjść z cienia dokonań Boeckera, Rotha i Uematsu, Angèle Dubeau zdołała jednak uszczknąć swój kawałek symfonicznego tortu.

W przeciwieństwie do czołowych wydawnictw wyżej wymienionych Game Music w znakomitej większości nie sili się na redefiniowanie podjętych tematów. Więcej, stawia przed słuchaczem selekcję mocno opartą na transkrypcjach Symphonic Fantasies oraz The Greatest Video Game Music. Doborowe orkiestry, jakie wcześniej mierzyły się z muzyką mistrzów tutaj zastąpiła żeńska formacja smyczkowa La Pietà, powołana do życia i prowadzona przez samą Dubeau.

Samo zestawienie na jednej płycie tak różnych pomysłów (kunsztowne, nawet 12-minutowe suity z jednej i wierne, „radiowe” aranżacje z drugie strony) wprowadza pewien dysonans, szczególnie tym, którym nieobce są oryginalne składanki. O ile boeckerowski Chrono Trigger & Chrono Cross w skromniejszej i przez to bardziej precyzyjnej aranżacji sporo zyskuje, tak pozostałe „fantazje”, uszczuplone bądź rozwleczone, w ogóle nie korzystają ze swojej pierwotnej formy. Final Fantasy to najsłabszy moment Game Music – z przedniej zabawy konwencją pozostał jedynie nieskładny zlepek popularnych motywów, pożerającym piątą część całej zawartości. Drażni także, choć pewnie tylko mnie, sama selekcja, bez żadnego wyraźnego klucza zestawiająca utwory stylizowane na nowoczesną muzykę filmową (Assassin’s Creed Theme, Conviction) z growomuzyczną prehistorią (Tetris).

Sporo moich zarzutów tłamsi jednak wykonanie. Angèle Dubeau i La Pietà nie bez powodu cieszą się sporą renomą wśród entuzjastów muzyki klasycznej. Pietyzm wykonania i świetne wyczucie towarzyszą każdej kompozycji. Sprecyzowane instrumentarium pozwoliło przywołać dawne emocje z osłuchanych, zdawałoby się do cna wytartych motywów (One Final Effort!), ale też wykrzesać całkiem nowe, unikalne. Wspomniany już Tetris, przepisany na język muzyki klasycznej, z klawesynem i misterną pracą smyczków godną wiedeńskich parkietów, nigdy nie brzmiał tak dostojnie – temat zamknięty.

Z pozoru typowy skok na kasę, w praktyce świetna i trochę niedoceniona płyta. Nieciekawa selekcja wygrywa doskonałym wykonaniem, które może szukać sobie równych wśród najlepszych na rynku. Wyjadacze być może nie podzielą mojego entuzjazmu, ale dla osób o mniejszej wiedzy i zacięciu do tematu (a nawet kompletnych laików) to pozycja idealna.

Game Music / Angèle Dubeau & La Pietà
01
Conviction (Main Theme from "Tom Clancy’s Splinter Cell Conviction")
2:50
02
Assassin’s Creed Theme (from "Assassin's Creed Revelations")
4:21
03
Chrono Trigger & Chrono Cross
9:06
04
Angry Birds Theme
3:10
05
Halo 3: One Final Effort
3:22
06
Final Fantasy
11:49
07
Secret of Mana
6:00
08
Tetris
5:05
09
Heavy Rain
8:13

Zostaw komentarz

Adres e-mail nie będzie wyświetlany Pola wymagane oznaczone są *

Możesz korzystać z następujących tagów oraz atrybutów HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>