Fani i wydawcy – przegląd wydawnictw growomuzycznych

Jednym z głównych tematów naszej prasówki (i trochę pryzmatem, przez który patrzymy na muzykę z gier) jest działalność fanowska. Chylimy czoła przed ludźmi, którzy przekuwają swoje talenty w kolejne single, EP-ki i longplay’e aranżowanej muzyki z gier bądź twórczości w „duchu gatunku”. Ten proces zdaje się nam najciekawszy, bo to unikat – tak produktywne środowiska aranżerów i struktury wokół nich powstające nie towarzyszą żadnej innej muzyce. Nawet nam coraz trudniej to wszystko ogarnąć, a z tematem mamy styczność na co dzień. Stąd też pomysł na niniejszy spis. Oto kilka ważnych punktów na naszej growomuzycznej mapie i dobry start dla każdego, kto choć trochę chciałby załapać co, kto i jak.

 

OverClocked ReMix

600x600_OCR

Zapoczątkowany w 1999 roku prywatny projekt Davida „djpretzel” Lloyda, mocno inspirowany niegdyś popularnymi portalami demoscenowymi (głównie c64audio.com), obecnie największa organizacja fanowska zajmująca się promocją muzyki z gier, głównie poprzez regularne publikowanie darmowych aranżacji. Pod szyldem OCR wydano już blisko setkę tematycznych albumów, z których chyba największą sławę zyskały te poświęcone Final Fantasy (Final Fantasy VII: Voices of the Lifestream, Final Fantasy IX: Worlds Apart czy wielokrotnie już przywoływany na łamach Graczy Słuchaczy kickstarterowy Final Fantasy VI: Balance & Ruin). To w połączeniu z pojedynczymi utworami, jakie każdy członek forum OverClocked ReMix może udostępnić na stronie (po spełnieniu wymogów formalnych) daje dobre kilka tysięcy darmowych aranżacji.

OCR to również miejsce wielu kompozytorskich debiutów – tutaj zaczynali m.in. Jimmy „Big Giant Circles” Hinson (współtwórca Mass Effect 2, Call of Duty: Black Ops 2 oraz mocnego, kickstarterowego The Glory Days), Andrew „zircon” Aversa (jeden z autorów muzyki do Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge Special Edition oraz Soulcalibur V) oraz Jillian Aversa (wokalistka występująca regularnie na scenach Video Games Live, prywatnie żona Andrew Aversy).

Na początku zeszłego roku David Lloyd przy współpracy z Larrym „Liontamer” Ojim (menedżer OCR-owej społeczności) i wspomnianym wcześniej Andrew Aversą wystartował z OverClocked Records, platformą skupioną na dystrybucji ścieżek z gier niezależnych oraz muzyki inspirowanej gatunkiem. Katalog okupuje wiele niszowych produkcji, rzadko jednak niedostępnych gdzie indziej. Dobrą kartą przetargową jest natomiast podział zysków ze sprzedaży – 80% ma trafiać do kieszeni artystów, reszta zasila działalność OCR-u.

 

Brave Wave Productions

600x600_braveWave

Powstałe na początku 2014 roku japońskie wydawnictwo to obecnie , nieskromnym zdaniem Graczy Słuchaczy, najciekawsza tego typu inicjatywa na rynku. Jeszcze jako Koopa Soundworks wystartowali składanką World 1-2, gdzie obok popularnych remikserów i rozpoczynających karierę kompozytorów (Benjamin Briggs, Niamh „Chipzel” Houston, Grant „Stemage” Henry czy Drew „halc” Wheeler) stanęły jedne z najważniejszych nazwisk w muzyce z gier (Austin Wintory, Akira Yamaoka, Manami Matsumae).

Od tamtej pory kreatywna drużyna Mohammeda Tahera nie zwalnia tempa, stopniowo podnosząc poprzeczkę. W ich dorobku znalazły się pierwsze solowe projekty wspomnianej już Matsumae oraz Keijiego Yamagushiego. Swoim doświadczenie wspomogli także produkcję jednej z ostatnich pozycji Jake’a Kaufmana i studia Yacht Club Games, Shovel Knight. Teraz pracują nad ekskluzywną, winylową kolekcją muzyki ze Street Fightera II (premiera już w tym roku), a pomaga im przy tym sama Yoko Shimomura.

Do kompozytorów oficjalnie współpracujących z Brave Wave Productions (i dla których BWP jest pośrednikiem w kontaktach z zachodnimi twórcami) należą również Saori Kobayashi (Panzer Dragoon Saga), Yuji Takenouchi (Demon’s Souls, Dark Souls) czy Harumi Fujita (Ghosts ‘n Goblins, Strider, Bionic Commando).

Większość pozycji z katalogu Brave Wave Productions dostępna jest również na nośnikach fizycznych.

 

Scarlet Moon Productions

600x600_SMP

Inicjatywa wydawnicza Jasona Napolitano, niegdyś redaktora naczelnego bloga Original Sound Version oraz publicysty serwisu Destructoid, poświęcona przede wszystkim niszowym, obiecującym artystom bez siły przebicia. Od 2013 w ich katalogu pojawili się m.in. Goomin Nam (Monarch: Heroes of the New Age), Dale North (Dragon Fantasy Book II) oraz grupa GENTLE LOVE w składzie Norihiko Hibino i Ayaki Saito (składanki Prescription for Sleep: Game Music Lullabies).

SMP zajmuje się także publicystyką (okazjonalne wywiady i recenzje, niekoniecznie związane z produkcjami grupy) promocją oraz, podobnie jak Brave Wave Productions, pośredniczeniem między kompozytorami a zleceniodawcami (jeśli chcielibyście usłyszeć w waszej grze np. Hitoshiego Sakimoto to wiecie już, do kogo się zwrócić).

Kolekcjonerów może także zainteresować fakt, że wszystkie płyty Scarlet Moon Productions są dostępne również na kompaktach.

 

GameChops

600x600_GC

Chyba największe źródło tanecznego chiptunu i podobnie zremiksowanej muzyki z gier w Sieci. Trzon ekipy regularnie publikującej za pośrednictwem GC stanowi ok. 15 profesjonalnych i półprofesjonalnych DJ-ów, m.in. Jordan „bLiNd” Aguirre, Joshua Morse czy Chris „Dj CUTMAN” Davidson (założyciel i główny dowodzący GameChops). W katalogu króluje popularne retro – The Legend of Zelda, Sonic the Hedgehog i Mega Man cieszą się szczególnym powodzeniem. Nawet jeśli nie czujecie nostalgii to warto dać im szansę. To po prostu niezła kolekcja specyficznej muzyki rozrywkowej w przystępnych cenach.

 

Loudr

600x600_loudr

Cytując jednego z założycieli, Josha Whelchela (tutaj wywiad, klik klik), „Loudr jest platformą dystrybucyjną i licencyjną stworzoną z myślą o tym, by wspomóc muzyków w legalnym sprzedawaniu nie tylko własnej muzyki, ale również coverów piosenek”. To pierwsze i jak dotąd jedyne tego typu przedsięwzięcie na rynku. Z usług licencyjnych korzystają zarówno pojedynczy artyści (Peter Hollens, Max „Smooth McGroove” Gleason, Blake Robinson) jak i całe wydawnictwa (wspomniany wyżej GameChops).

Jeszcze od niedawna Loudr zajmował się również tworzeniem bundli (Game Music Bundle), oferując zestawy ścieżek dźwiękowych w bardzo korzystnych cenach.

 

Ubiktune

600x600_Ubiktune

Wydawnictwo internetowe powstałe z inicjatywy Dmitry’ego „C-jeff” Zhemkova to trochę nisza w niszy. Nie dość, że króluje tutaj chiptune, to często eksperymentalny, ambientowy i powstały w oparciu o układ dźwiękowy ZX Spectrum. Już same klasyfikacje gatunkowe (norweski synthprog? progressive chiptune?) przyprawiają o zawrót głowy. Jeśli jednak zamiast migreny czujecie, jak skacze wam tętno to twórczość Adriana „Zantila” Shegstada czy Madsa „Kartmaze” Aasvika powinny zwrócić waszą uwagę.

W tej chwili Ubiktune oferuje ok. 90 albumów, niektóre darmowe, niektóre dostępne na kompaktach.

 

Wayo Records

600x600_Wayo

W przeciwieństwie do wyżej wymienionych francuskie Wayo koncentruje się przede wszystkim na imporcie japońskich wydawnictw i ich dystrybucji na terenie Europy. Szczególne miejsce w ich katalogu zajmują produkcje Yasunoriego Mitsudy (Xenosaga Episode I, Sailing to the World, KiRite) oraz Masashiego Hamauzu (The Legend of Legacy, solowe projekty fortepianowe).

Innym równie ważnym, jeśli nie kluczowym elementem działalności wydawnictwa jest organizowanie koncertów. Tutaj również króluje japońska myśl muzyczna, i to w najlepszym wydaniu. W kameralnych wydarzeniach Wayo uczestniczyli m.in. Hitoshi Sakimoto, którego muzyka niezmiernie rzadko pojawia się w klasycznych aranżacjach na żywo, grupa Imeruat (solowy projekt Hamauzu i Miny Sakai) czy Yoko Shimomura (zagrała w tym roku).

 

Iam8bit

600x600_Iam8bit

Dopiero od niedawna wydawca muzyki (założone w 2005 studio skupia się głównie na wysokiej jakości gadżetach inspirowanych grami), ale w kategorii jakości 8-bitowcy nie mają sobie równych. Ich winylowe kolekcje to zdecydowanie najbardziej ekskluzywne wydania dostępne na rynku (obwoluta!), często jedyne dostępne, fizyczne edycje wybranych ścieżek (i przez to też bardzo szybko znajdujące nabywców). Hotline Miami 2, FTL, a z najnowszych 3-płytowy zestaw Uncharted - zbieracze nie trafią lepiej.

Zostaw komentarz

Adres e-mail nie będzie wyświetlany Pola wymagane oznaczone są *

Możesz korzystać z następujących tagów oraz atrybutów HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>